Rozhovor s Tomášem Kapičkou
Škola jachtingu » Pronájem lodí » Altumare » Rozhovor s Tomášem Kapičkou
Rozhovor s Tomášem Kapičkou, majitelem společnosti Altumare
Tomáši, proč jste se vlastně rozhodli stát NYS Premium Partnerem
a co pro Vás tento titul znamená?
Ve všem, co děláme, se snažíme spolupracovat s těmi nejlepšími.
Věřím, že systém vzdělávání RYA je prostě nejlepší na světě, proto
ho od začátku podporujeme a proto jsme usilovali o pozici Premium Partnera a
jsem rád, že ji máme. Navíc je našim zájmem férově informovat
zákazníky – neumíme a nehodláme nikomu namlouvat, že je kapitánem jen
proto, že mu někdo za pár tisíc poslal domů kapitánský průkaz. Nejsme
námořním národem a ovládání lodě nemáme v krvi, neučíme se jachtingu
od malička a zkušenosti s loděmi se u nás nedědí z generace na
generaci. To by mohlo platit pro řízení auta a přesto nemyslím, že bychom
uvěřili nabídce na získání řidičáku za týden. A co teprve kdyby
týdenní kurz pro 10 lidí probíhal „intenzivně“ v jednom obytném
autě a adepti se střídali při jeho řízení, vaření atd.? A kdyby
v nabídce ještě bylo, že po takovém kurzu můžete za peníze vozit lidi
mikrobusem kdekoli na světě? Snad bychom to brali jako klamavou reklamu, nebo
prostě nesmysl. Nejspíš proto, že víme o čem mluvíme, auta jsou
součástí našeho života a jsou všude kolem nás. Moře a lodě jsou pro
nás nestandardním prostředím a máme velký sklon to prostředí a jeho
rizika podceňovat, proto tak snadno uvěříme pohádce o tom, jak se stát za
pár dní dobrým kapitánem.
Jaké kapitánské průkazy jako chartrovka vlastně od klientů
požadujete?
Asi narážíš na časté diskuse o tom, který kapitánský průkaz je ten
jediný správný… Do jisté míry je to pro mě úsměvné, vždyť třeba
systém RYA není povinný nikde na světě, ani v Anglii. Naopak jsou oblasti,
ve kterých ti korektně půjčíme loď jen na tvoje čestné prohlášení,
že ji umíš ovládat… A naopak jsou oblasti, kde ti ani nejlepší
průkaz – třeba RYA/MCA Yachtmaster Offshore – nebude stačit, budeš
muset ještě prokázat místní znalosti nebo zkušenosti z jiných oblastí
obdobného charakteru. A zaručené informace o rizicích půjčení lodě bez
„správného kapitánského průkazu“ jsou většinou účelovým tvrzením
některého z prodejců služeb, ale je vhodné nechat si to konkrétně
vysvětlit a případně si důvěryhodnost informací ověřit. Kapitánské
průkazy systému RYA vidíme rádi a jejich držitelům nabízíme různé
výhody a akce jako třeba přepravy lodí, kde potřebujeme mít záruku
znalostí kapitána.
Kdo a proč by se měl podle tebe zajímat o kapitánské zkoušky
systému RYA?
Všichni zájemci o jachting, kterým nejde o to frajeřit kapitánským
průkazem, ale opravdu chtějí něco umět. Záměrně nemluvím
o kapitánech, ale zájemcích o jachting. Jednak systém vzdělávání RYA
není jen pro kapitány, ale myslí i na členy posádky (viz „Competent
Crew“) a pak jachting je přece výrazně týmovou aktivitou a mluvíme-li o
„bareboat“ charteru bez najaté posádky, jsou důležité schopnosti
posádky jako celku, nejen schopnosti kapitána.
To zní, jako by v případě pronájmu s profi kapitánem na
posádce nezáleželo.
Profi kapitán musí loď zvládat sám, nebo mít pomocníka – hostesku,
lodníka apod, nebo musí být s hosty domluven na jejich zapojení a pomoci
jachtu ovládat. Ale to je těžké téma a na jeho detailní rozvedení nemáme
asi prostor. Otázkou totiž je, jak se profi kapitán pozná? Jednoduchá
odpověď zní: tak, že si nechá za
„kapitánování“ platit a faktem je, že stejně jako jsou na řidiče
autobusu kladeny jiné nároky než na řidiče soukromého osobního auta,
stejné je to s profi kapitány. Ale na to se u nás (myšleno v Česku)
nehraje. Kdokoli s koupeným kapitánským průkazem se nechá najmout za
peníze jako kapitán, protože (bohužel) často je to pro něj jediný způsob
jak se dostat na moře. A posádce vydané na milost a nemilost takovému
„profíkovi“ opravdu nezávidím. Čeští „profíci“, kteří
s ALTUMARE spolupracují, mají jazykové vybavení a průkazy systému RYA,
pokud možno včetně komerční doložky, mají znalosti z první pomoci a
prošli kurzy přežití na moři dle ISAF.
Jak hodnotíš schopnosti běžných českých kapitánů, kteří si
lodě na moři půjčují?
To sám nechci hodnotit, ale podle vyjádření našich zahraničních
partnerů, kteří nám dodávají lodě, nejsme nejhorší, špatnou pověst
ale máme pokud se týká alkoholu a přeceňování vlastních sil.
Co myslíš tím přeceňováním vlastních sil?
Třeba že někdo, kdo se tváří jako jachtařský profík, se nestihne
vrátit včas, protože i přes jasnou předpověď počasí a psaná
i nepsaná pravidla zůstane poslední den charteru „viset“ v silném
protivětru sto mil od místa vylodění, protože předpovědi nevěřil a
plánoval „nočku“, kterou by to do rána hravě zvládl, „ale pokazilo se
počasí“.
Jaká jsou největší rizika, která českým jachtařům podle tebe
hrozí?
Přeceňování vlastních sil, špatné zajištění, černý charter.
O prvním jsem se už zmínil. O špatném zajištění se moc nemluví a
většina kapitánů si myslí, že za pronajatou jachtu ručí do výše kauce
(kterou si navíc mohou pojistit). To ale nemusí být pravda, většina
pojistek obsahuje výluku z plnění při tzv. hrubé nedbalosti a škodách
pod vlivem alkoholu. A hrubou nedbalostí je třeba najetí na mělčinu
označenou v mapě za klidného počasí a fungujících
přístrojích…V takovém případě může pojišťovna požadovat úhradu
po kapitánovi. Proto informujeme naše klienty o možnosti pojištění
odpovědnosti kapitána, o které málokdo ví.
O černém charteru, tj. pronájmu jachet za úplatu bez odpovídajících
povolení, se také vlastně moc nemluví. Jen v Chorvatsku se dbá na
striktní dodržování
přísných pravidel pro charter na každém kroku (např. všechny lodě
v charteru musí mít chorvatskou vlajku a tedy platit místní poplatky, daně
atd.). Ostatní státy mají taky svoje pravidla, jen nikdo nic neřeší, dokud
se něco nestane. A za neoprávněný vstup (=neproclená loď) hrozí
v Karibiku např. pokuty až 10.000 Eur a vyhoštění se zákazem vstupu,
což může být v případě francouzských a anglických území dost
nepříjemné. Stejně jako u profi kapitánů i u jachet platí, že
„oficiální“ charterové lodě mají pečlivěji hlídané bezpečnostní
vybavení apod. Ale to je další rozsáhlé téma, na které nemáme dostatek
prostoru.
Co bys popřál škole jachtingu do další činnosti?
Dostatek energie při prosazování kvality proti planným slibům na trhu
s kapitánskými zkouškami a dobrý tým lidí, který bude mít zájem
neustále se zdokonalovat a zlepšovat svoji práci. Bez takového týmu lidí
totiž nemůže být žádný, ani ten nejlepší světový systém, lokálně
úspěšný.
Aktuality
Ako prežiť na mori?
Keď sa Vás kríza opýta čo ste robili v rámci pripravy na ňu...
Kurz radiooperátora VHF nově i ONLINE
Ve spolupráci s RYA jsme pro Vás připravili mimo klasických kurzů radiooperátora VHF (Short Range Certificate) nově i online VHF kurz. Výhodou tohoto online dálkového studia je, že jej lze absolvovat z pohodlí domova.
Zimní kurzy na Tenerife 2021
Kanárské ostrovy nabízejí v zimním období ideální podmínky pro jachting a proto již nyní vypisujeme termíny pro praktické kurzy, které zde organizujeme ve spolupráci s naším partnerským RYA Training Centrem.