Desatero pro pohodovou dovolenou na lodi
Škola jachtingu » Rady a zajímavosti » Desatero pro pohodovou dovolenou na lodi
Sezona dovolených a výprav za sluncem a mořem se pomalu rozbíhá. Abyste si i jako kapitáni výlet na moře užili, připravili jsme pro vás „Desatero pro pohodovou dovolenou na lodi“. Být kapitánem na lodi znamená velkou zodpovědnost a často i řadu starostí. Na druhou stranu, pokud plavba probíhá v klidu a pohodě, máte oprávněně dobrý pocit z dobře vykonané práce. Naše rady vám mohou pomoci, aby takových vydařených plaveb bylo co nejvíc.
1. Plánujte podle sil nejslabšího člena posádky, nikoliv podle
sebe.
Začíná to už výběrem lokality pro dovolenou – sportovní přeplavba
s partou zkušených jachtařů je něco úplně jiného než rodinná
dovolená s dětmi, kdy potřebujete hlavně dostatek zátok ke koupání a
možnost jezdit jen krátké úseky. Podobné je to s výběrem lodě –
sportovně laděná plachetnice poskytne jachtařské zážitky partě
kamarádů, kteří se chtějí hlavně pořádně svézt, ale už nejspíš
tolik nepotěší vaše partnerky nebo děti, kterým bude chybět pohodlí.
Délku úseků plavby přizpůsobte silám vaší posádky, pečlivě sledujte
předpověď počasí a v případě příliš silného větru raději
nevyplouvejte a vymyslete alternativní program – i výlet na pevninu nebo
jen klidný den strávený procházkou v přístavu může být příjemným
zpestřením vaší dovolené.
2. O svou posádku i o sebe se dobře starejte.
Dbejte, aby všichni měli vhodné oblečení a obuv – nepromokavá bunda a
kalhoty, teplá střední vrstva a čepice jsou prakticky nezbytné
v chladnějším počasí nebo při noční plavbě, naopak v letním vedru je
nutné chránit hlavu a používat sluneční brýle a opalovací prostředky.
Nezapomeňte i za plavby na dostatek tekutin, vítr a sluníčko rychle
vysušují. Při plánování plavby také rozmyslete, co a kdy budete
jíst – posádka, které hlady kručí v břiše, by možná raději
vyměnila váš krásný jachting za možnost uvařit si oběd v klidu na
kotvě v zátoce.
3. Zodpovědný kapitán alkohol nepije.
Alkohol nesporně zhoršuje koordinaci a schopnost jasného myšlení,
obzvlášť v případě ohrožení, ovlivňuje také chování a úsudek.
Zodpovědný kapitán se tedy alespoň během plavby alkoholu vyhýbá. Jak se
v tomto ohledu domluvíte s posádkou, to je na vás, ale uvědomte si, že
pokud se někomu na lodi něco stane nebo způsobí jakoukoliv škodu,
zodpovědnost padá z velké části i na kapitána a vliv alkoholu je velmi
přitěžující okolnost. Pokud je někdo z posádky během plavby
nezvladatelný a ohrožuje bezpečnost lodě či posádky, máte podle
námořního zákona právo jej zajistit v podpalubí nebo i vysadit
v nejbližším přístavu. Chovejte se zodpovědně i na kotvě a
v přístavu, pod vlivem alkoholu je snadné přijít k úrazu i na mole nebo
při plavbě na gumovém člunu.
4. Bezpečnostní brífink před plavbou
Před začátkem plavby si s posádkou na chvíli v klidu sedněte a
vysvětlete jim základy bezpečnosti na lodi – kde je uložené
bezpečnostní vybavení a jak se používá, jak se chovat na palubě, aby se
nikdo nezranil, jak nastartovat motor, jak vyslat tísňové volání, kdy je
potřeba obléknout záchranné vesty a podobně. Do této kapitoly patří
i správné zacházení s plynovým vařičem nebo použití lodní toalety.
Také s posádkou proberte vaše plány plavby a případné náhradní
varianty.
5. Domluvte se, kdo bude vaším zástupcem.
Co se stane, když „muž přes palubu“ bude právě kapitán? Nebo se
kapitánovi stane cokoliv jiného, kvůli čemu nebude schopen lodi dál velet?
I zkušená posádka, která se nečekaně ocitne bez kapitána, potřebuje
nějaký čas na to, aby se s novou situací vyrovnala a začala znovu
efektivně fungovat. Tenhle čas může v nouzových situacích, jako je třeba
právě „“muž přes palubu“, kriticky chybět. Proto je dobré, když
ještě před začátkem plavby vyberete svého zástupce, obvykle druhého
nejzkušenějšího člena posádky, který bude vaším prvním důstojníkem a
bude schopen vás v případě nutnosti nahradit.
6. Veďte si lodní deník.
Není to jen formalita, v případě jakékoliv nehody je správně vedený
lodní deník vaším prakticky jediným důkazem o tom, zda jste řídil loď
v souladu s dobrou námořní praxí. Do lodního deníku byste měli
v pravidelných intervalech zapisovat základní údaje, jako je aktuální
pozice, kurz, rychlost, počasí, otáčky motoru nebo na jaké plachty právě
plujete. Zaznamenáte sem i jakékoliv mimořádné události, ať už se
jedná třeba o zachycené volání o pomoc nebo nějaký problém na vašem
plavidle, také sem můžete zapisovat, jaké byly podmínky v jednotlivých
přístavech, kolik stálo kotvení a řadu jiných užitečných informací.
V neposlední řadě je lodní deník i vaším deníčkem, ke kterému se
můžete při plánování dalších plaveb v budoucnu vracet. Lodní deník
nemusí být formální kniha vázaná v kůži, stačí i obyčejný sešit,
do kterého si nalinkujete potřebné kolonky.
7. Máte záchrannou nebo plovací vestu?
Vhodné osobní pomůcky, tedy především vesty, jsou jedním
z nejdůležitějších prvků bezpečnostního vybavení na lodi. Bohužel na
běžných charterových lodích v řadě zemí jsou záchranné vesty tak
neforemné a nepraktické, že je posádka použije jen v krajní nouzi, a
někdy ani to ne. Pokud jezdíte na moře častěji, rozhodně doporučujeme
pořídit si vesty vlastní.
Jaký je rozdíl mezi plovací a záchrannou vestou? Napovídá už samotný
název. Plovací vesta je jen pomůcka plovatelnosti, pomůže vám
v situacích, kdy jste fit, při vědomí a případná pomoc je nedaleko.
Plovací vestu využijete například na malé sportovní plachetnici nebo při
windsurfingu. Záchranná vesta je navržená tak, aby vás v případě pádu
do vody obrátila obličejem ven z vody a udržela vás v této pozici na
hladině i v případě, že jste v bezvědomí nebo z jiného důvodu
neschopni plavat. Záchranné vesty mohou být pěnové, ty jsou poměrně
levné, ale na druhou stranu obvykle příliš objemné a nepraktické.
Samonafukovací záchranné vesty jsou sice dražší (od zhruba 80 eur výš),
zato ale kompaktní a pohodlné, takže je můžete bez problému nosit po celou
dobu plavby i v teplejších oblastech. Součástí těchto vest je
i integrovaný bezpečnostní postroj (harnesem), s jehož pomocí se můžete
k lodi bezpečně připnout. Těchto vest se vyrábí široká škála a vybere
si opravdu každý. Nezapomeňte, že pokud se plavíte s dětmi, je potřeba
jim obstarat vesty ve správné velikosti.
8. Před vyplutím si loď pečlivě zkontrolujte.
I když nejste majitelem lodě, svým podpisem při jejím převzetí
stvrzujete, že jste se s jejím technickým stavem seznámil. Na charterových
lodích důkladně zkontrolujte všechno vybavení a funkci všech lodních
přístrojů, pokud vám cokoliv není jasné nebo nejste se stavem věcí
spokojeni, obraťte se na charterovou společnost a důsledně trvejte na
nápravě. Neodstraněné závady nebo drobná poškození zapište do
předávacího protokolu. Myslete na to, že až budete loď vracet, charterová
společnost provede prohlídku mnohem důkladněji, než když vám ji
předávali, a za jakékoliv poškození bude tvrdě vyžadovat finanční
náhradu. Takové jednání už řadě z nás zkazilo závěr dovolené, proto
je důležité úvodní přebírání lodě nepodcenit.
9. Během plavby provádějte průběžné kontroly.
Snad samozřejmostí je sledování stavu paliva – pokud vám nečekaně
dojde, může to být právě v té nejméně vhodné chvíli, například při
zajíždění v maríně. Pozor, pokud jste sami nenatankovali nádrž až po
okraj, nemáte žádnou záruku, kolik paliva vlastně při vyplutí máte.
Hlavně na plachetnicích jsou palivoměry běžně velmi nepřesné, někdy
i zcela nefunkční, vaše jediná spolehlivá kontrola spotřeby je
pravidelný záznam v lodním deníku, kam zapisujete, kolik hodin a při
jakých otáčkách jste na motor upluli.
Zvykněte si každý den před vyplutím zkontrolovat základní funkce motoru,
stav baterií, prostor pod podlážkami, jestli se v lodi neobjevuje voda, a
také hlídejte případné začínající poškození plachet nebo takeláže.
V případě jakýchkoliv technických problémů kontaktujte nejprve
charterovou společnost, budou připraveni vám pomoci.
10. Vhodné komunikační prostředky
Na lodi byste měli mít takové komunikační vybavení, se kterým se
v případě nouze dovoláte na břeh z libovolného bodu vaší
předpokládané trasy. Při běžných plavbách v pobřežních vodách vám
bude stačit VHF radiostanice, která je standardní součástí výbavy
prakticky všech lodí. Radiostanici je dobré mít po celou dobu plavby
zapnutou, abyste nepřišli o důležité zprávy, například varování před
silným větrem nebo bouří. K obsluze radiostanice ovšem potřebujete
příslušnou licenci operátora a také alespoň základní znalosti. Jestli
vám něco z toho chybí, můžeme nabídnout RYA VHF kurz a zkoušku
radiooperátora, kde získáte oboje – znalosti i „papíry“.
Mobilní telefon je lepší než nic, obsluhovat ho umí snad každý, ale
s výjimkou chorvatských teritoriálních vod, kde je velmi dobré pokrytí,
na něj na moři nemůžete příliš spoléhat, protože signál z vysílačů
na pevnině většinou dosahuje jen jednotky mil od pobřeží.
Pokud máte pocit, že na funkci kapitána ještě nejste připraveni, možná vám pomůže některý z našich praktických kapitánských kurzů :-) Kontaktujte nás, rádi vám s výběrem vhodného kurzu poradíme!
Autor: Kateřina Křelinová
Aktuality
Ako prežiť na mori?
Keď sa Vás kríza opýta čo ste robili v rámci pripravy na ňu...
Kurz radiooperátora VHF nově i ONLINE
Ve spolupráci s RYA jsme pro Vás připravili mimo klasických kurzů radiooperátora VHF (Short Range Certificate) nově i online VHF kurz. Výhodou tohoto online dálkového studia je, že jej lze absolvovat z pohodlí domova.
Zimní kurzy na Tenerife 2021
Kanárské ostrovy nabízejí v zimním období ideální podmínky pro jachting a proto již nyní vypisujeme termíny pro praktické kurzy, které zde organizujeme ve spolupráci s naším partnerským RYA Training Centrem.