Vyvázání k molu se spouštěním kotvy
Škola jachtingu » Rady a zajímavosti » Vyvázání k molu se spouštěním kotvy
Vyvazování lodi bokem k molu je jednouchým manévrem, který je proveditelný za téměř jakýchkoliv podmínek, má ale několik nevýhod. Loď vyvázaná tímto způsobem zabere víc místa a další se tak musí vyvázat k ní, co snižuje komfort všech. Jakákoliv změna větru též ovlivní i pohodlí na lodi samotné. Také odjezd z přístavu je pak často komplikovaným kolektivním manévrem, kdy je potřeba se dohodnout s dalšími posádkami. Z těchto důvodů se ve Středomoří kotví převážně zádí k molu, kdy je příď lodě uvázaná tzv. „mooringovými lanami“, nebo – co je převážnou praxí v Řecku – kotvou. Pojďme se na tento manévr podívat zblízka.
1. Kde začít spouštět kotvu
Výběr místa pro spouštění kotvy je rozhodujícím pro úspěšnost manévru. Toto místo by se mělo nacházet přímo před místem, kde budete posléze uvázaní. Toto zabrání případnému zkřížení kotevních řetězů s dalšími loděmi, což bývá častým problémem při odjíždění. Když Vám při začátku manévru fouká boční vítr, začněte spouštět kotvu z pozice o něco málo víc proti větru, aby v momentě když se kotva dotkne dna, byla přesně oproti Vámi zamýšleného stání. Vzdálenost tohoto místa od mola by měla korespondovat s délkou kotevního řetězu, aby se zabezpečila co největší pevnost takového uvázání, minimálně by ale měla dosahovat čtyři délky lodě.
2. Manévr
Těsně předtím než se kotva dotkne dna (kontrola hloubky před spouštěním kotvy) zařadí kormidelník zpátečku. Toto zabezpečí postupné pokládaní kotevního řetězu na mořské dno a též dodá lodi potřebnou možnost manévrování. Když Vaše loď reaguje silně na propwalk, je dobré docílit pomalou rychlost kolem jednoho uzlu a zařadit neutrál. Loď bude ovladatelná, točící propeler ale nebude ovlivňovat Vaše snahy o změnu směru. Kormidlo by nemělo být vytočeno o víc než 45%, větší vytočení působí jenom jako brzda bez zvýšení účinnosti zatáčení. Kormidelník tedy manévruje loď na místo stání, přičemž obsluha kotvy pozvolna uvolňuje kotevní řetěz v poloze, kdy je stále jemně napnutý, ale nezastavuje pohyb lodě.
3. Vyvázání
Když loď vmanévrujete do vzdálenosti dostatečné k vyvázaní záďových lan k molu, obsluha kotvy přestane uvolňovat řetěz. Je potřeba počkat se zařazenou zpátečkou dokud posádka nevyváže záďové lana (návětrné jako první), v případě že délka vypuštěného řetězu je příliš velká a loď se dotýká mola, je potřebné zařadit neutrál, povolit záďové lana, odjed dál (s lanama už na palubě) a kotvu přitáhnout. Toto zabrání nadměrnému zatěžování kotevního vrátku. S přitaženou kotvou pak zařadíme opět zpátečku a odcouváme do požadované vzdálenosti. Tento manévr můžeme opakovat, dokud není vzdálenost od mola ideální.
4. Sledování kotevního řetězu
Po úspěšném manévru je potřeba ještě chvíli sledovat kotevní řetěz. Když zůstává napnutý, je všechno v pořádku, když se postupně prověšuje, je možné že se napíná kotevní řetěz „vysypaný“ na jedno místo, nebo i pravděpodobnější možnost, a to že kotva nedrží na svém místě. Když už jste navinuli zpátky čtvrtinu původně zpuštěného řetězu, je pravděpodobně čas na odjezd a zopakování manévru.
Zažít v praxi znamená víc, než stokrát číst a tak pro všechny, kdo by si rádi vyzkoušeli takovéto kotvení v praxi pořádáme naše praktické kurzy v Řecku a Chorvatsku (uvázaní na molo se zpuštěnou kotvou je součástí výuky).
Zde pro zajímavost dvě strany z knihy RYA Day Skipper, které se zabívají vyvázáním lodi přídí a zádí.
Aktuality
Kurz radiooperátora VHF nově i ONLINE
Ve spolupráci s RYA jsme pro Vás připravili mimo klasických kurzů radiooperátora VHF (Short Range Certificate) nově i online VHF kurz. Výhodou tohoto online dálkového studia je, že jej lze absolvovat z pohodlí domova.
Zimní kurzy na Tenerife 2021
Kanárské ostrovy nabízejí v zimním období ideální podmínky pro jachting a proto již nyní vypisujeme termíny pro praktické kurzy, které zde organizujeme ve spolupráci s naším partnerským RYA Training Centrem.
Dárkové vouchery
S blížícími se svátky mnohé trápí otázka, co darovat svým blízkým na Vánoce? Buďte originální a darujte jim zážitek ve formě dárkového voucheru na některý z jachtařských kurzů či na kondiční plavbu.