Jaký kapitánský průkaz?
Škola jachtingu » Jaký kapitánský průkaz?
Které kapitánské průkazy jsou mezinárodně uznávány?
Kvůli množství nejasností a zavádějících argumentů, které zaznívají v diskuzi o různých kapitánských průkazech a jejich platnosti a neplatnosti, jsme se rozhodli požádat o vyjádření k této problematice šéfa právního oddělení RYA Guse Lewise. Jeho odpovědi výborně ilustrují i britský pohled na kapitánské průkazy a vzdělávání jachtařů, který je diametrálně odlišný od toho, co známe u nás ve střední a jižní Evropě.
Gusi, jak je to vlastně s mezinárodním uznáváním kapitánských průkazů? Existují nějaké mezinárodně závazné předpisy?
Vlastně o žádných průkazech není možné říci, že jsou na 100% všude uznávané, protože neexistuje žádná mezinárodní úmluva o standardech kapitánských osvědčení pro řízení malých plavidel do 24 metrů.
V podstatě jsou dvě právní normy, které uplatňují jednotlivé státy dle vlastního uvážení:
Právo vlajky. Je-li nějaká loď registrovaná pod státní vlajkou, může stát, který loď registruje ve svém registru lodí, uplatňovat na dané lodi legislativní normy svého státu, kam patří i to, že na daném plavidle platí jeho oprávnění k řízení lodě. Je to právní norma, která má zejména chránit kapitána plavidla vlastními národními zákony. Tuto právní normu lze ovšem uplatnit v plné míře jen ve vlastních teritoriálních vodách, protože kromě toho existuje
Právo teritoriálních vod, kde většina států dnes uplatňuje své vlastní právní normy v případě, že se v nich plavidlo zdrží. Zdržením se chápe vplutí do teritoriálních vod, vjetí na jedno kotviště a přeplutí na jiné kotviště nebo přístavu. V takovém případě místní složky ve většině států uplatňují zcela bez výhrad místní legislativu nezávisle na tom, kde je loď registrována a pod jakou vlajkou pluje.
V případě kolize, poškození majetku nebo újmy na zdraví vyšetřovací orgány vyšetřují jen dvě věci: Byla-li loď řízena správným způsobem, který odpovídal daným podmínkam a podnikl-li kapitán vše pro to, aby co nejlépe ochránil plavidlo a posádku. V případě pochybností zjišťují také, kde a jak získal kapitán dovednosti opravňující ho k řízení plavidla.
Máte nějaké zkušenosti s tím, jak postupují pojišťovny a které kapitánské průkazy uznávají?
Pojišťovny postupují obdobně jako policie. Zjišťují, jak byla loď řízena, co udělal kapitán pro její bezpečí a bezpečí posádky a případně kde a jakým způsobem nabyl své vědomosti. Kapitánský průkaz ze zcela formálního hlediska je pro ně irelevantní dokument. Není pro ně než dokladem o tom, kde a jak kapitán plavidla nabyl své vědomosti a jaké standardy byly při jeho výuce použity.
Proč jsou tedy kapitánské průkazy RYA tak ceněny a mají takový věhlas?
RYA existuje dnes již 135 let a její základní pravidlo vždy znělo: „Předpisy neznamenají bezpečnost“. Od počátku se naši členové a zaměstnanci věnovali výuce řízení lodě, jejímž jediným cílem bylo co nejlepší ovládání lodě za účelem co nejvyšší bezpečnosti plavidla a posádky. Síla a kvalita naší metodiky spočívá v tom, že ji vytvářeli jachtaři pro jachtaře. Tudíž neučíme nic, co by bylo nadbytečné a co si běžný jachtař nemůže zapamatovat, ale lpíme beze zbytku na všem, co je nutné pro zajištění bezpečnosti. Kvality naší metodiky tkví i v tom, že do našich standardů nikdy nezasáhla ruka státního úředníka. Velká Británie dodnes nevyžaduje žádný kapitánský průkaz a přesto prakticky nenajdete jachtaře, který by neprošel našim kurzem. Když nás před třiceti lety navštívili státní úředníci z MCA (Britské ministerstvo námořních věcí) a řekli, že by rádi použili naše metody a standardy jako státní standardy, dohodli jsme se podmínkou, že na nich nezmění ani čárku, což respektují dodnes.
Proč si tedy britští jachtaři dělají kapitánské průkazy, když nejsou vyžadovány? To je něco, čemu jachtaři ve střední Evropě jen těžko rozumí…
Naši jachtaři nejdou do kurzů kvůli průkazům, ale kvůli tomu, aby se naučili loď dokonale ovládat. Proto taky procházejí všemi stupni, počínaje kompetentním členem posádky, přes Day skippera až po jednotlivé stupně Yachtmastera. Naše průkazy nejsou omezující, jen říkají, čemu se jachtař naučil. Máte-li Day skippera, neznamená to, že smíte loď řídit třeba do 5 námořních mil od břehu, ale že my jsme vás naučili loď bezpečně řídit ve známých vodách poblíž pobřeží za dne. Ale plout můžete kamkoliv, je to jen na vaší zodpovědnosti a úvaze. My sice vyškolíme zhruba 160 – 180 tisíc kapitánů ročně, ale v kurzech máme asi 600 tisíc lidí různě po světě. Většina absolvuje kurzy Kompetentní člen posádky, protože bez zvládnutí těchto základů nemůžete být klidným, rozvážným kapitánem, který dovede plavidlo vždy bezpečně do přístavu. Možná je to dáno tím, že my na to divoké moře koukáme z okna denně a víme, co všechno se nám tam může stát…
Nejznámější český jachtař David Křížek, který spolupracoval na myšlence zřídit Školu jachtingu, řekl:
„Řídit loď je velká odpovědnost, kterou si člověk plně uvědomí, až když se dostane do potíží na moři. Jsem proto velmi rád, že se povedlo zrealizovat myšlenku Školy jachtingu, která umožní našim jachtařům získat dovednosti stejné, jako mají jachtaři v kolébce jachtingu – Velké Británii, ale i v USA nebo Austrálii.“
Aktuality
Ako prežiť na mori?
Keď sa Vás kríza opýta čo ste robili v rámci pripravy na ňu...
Kurz radiooperátora VHF nově i ONLINE
Ve spolupráci s RYA jsme pro Vás připravili mimo klasických kurzů radiooperátora VHF (Short Range Certificate) nově i online VHF kurz. Výhodou tohoto online dálkového studia je, že jej lze absolvovat z pohodlí domova.
Zimní kurzy na Tenerife 2021
Kanárské ostrovy nabízejí v zimním období ideální podmínky pro jachting a proto již nyní vypisujeme termíny pro praktické kurzy, které zde organizujeme ve spolupráci s naším partnerským RYA Training Centrem.