Co vzít v úvahu, když vybíráte místo ke kotvení
Škola jachtingu » Rady a zajímavosti » Jak vypadá perfektní kotviště?
Jak vypadá perfektní kotviště?
I když je opravdu těžké najít perfektní místo ke spuštění kotvy, existuje několik faktorů, které musíte vzít v úvahu, abyste měli zaručenou pokojnou a příjemnou noc.
Dobré kotviště by mělo splňovat několik požadavků:
1. Kryté ze všech směrů
Typické „perfektní kotviště“ může být ve tvaru podkovy lemované
kopci nebo útesy, zajišťujícími krytí od větru ze všech směrů. Pokud
tedy nefouká přímo do zátoky, což způsobuje vlnění a též nepříjemné
pocity na lodi. Je třeba myslet i na fakt, že vítr se v noci může
(zvláště v teplých letních dnech) otočit o 180 stupňů, co je
způsobeno proměnou silné mořské brízy ve slabší brízu pobřežní.
Kotvení v útočišti obzvláště vysokých kopců nebo útesů se může
zdát být ideálním řešením. Je ale třeba vzít v úvahu i možnost
vzniku katabatických větrů (z řeckého katabatikos – „jít
z kopce“), které zrychlují dolu úbočím a na vodu dopadají v silných
nárazech. Příkladem takového větru je kupříkladu i chorvatská
„bora“.
2. Voda jako „zrcadlo“
Vaše kotviště by v ideálním případě mělo být rovné jako rybníček
za pokojného dne. Každé vlnění znepříjemňuje zůstávání na takovémto
místě. Když se loď jednou začne naklánět ze strany na stranu, už
málokdy se to zlepší. Nejlepší radou v takovém případě je odkotvit
ihned jak je to možné a najít útočiště jinde. Každopádně, vlnění je
nepředvídatelné a může se k vám dostat kdekoliv, pokud nemáte štěstí.
Nejlepší je pak odplout z kotviště za úsvitu.
3. Dobré podloží
Kotvy jsou spolehlivé náčiní, když přijde na držení lodě, ale
potřebují k tomu dobré podloží. Nejlépe se osvědčuje písek, nebo
bahno, které umožňují kotvě „zarýt“ se dostatečně hluboko. Skalnaté
dno, nebo dno zarostlé řasami naopak neposkytují dostatečnou oporu pro
kotvu. Nikdy nekotvěte na korálovém útesu!
4. Dostatek místa
Vaše loď bude potřebovat dostatek prostoru k otáčení se v kruhu bez
nebezpečí srážky s ničím pod ani nad vodou, což zahrnuje i ostatní
lodě. Všechny lodě se otáčí při změně směru větru, nebo proudu,
ačkoli plachetnice a motorové lodě se otáčí jinou rychlostí. Když
nemáte dostatek místa k takovýmto pohybům, nabízí se řešení
vyvázání lodě zadním lanem ke břehu, což udrží loď v jedné pozici.
To je užitečné v oblíbených kotvištích s omezenou plochou a
standardní praxí kupříkladu v pobaltských krajinách jako Švédsko nebo
Finsko. Pamatujte ale, že pokud jste vyvázaní jinak než ostatní lodě,
váš pohyb bude samozřejmě jiný než jejich.
5. Přítomnost proudů
Když kotvíte v přílivové oblasti, musíte se nejdřív ujistit, že budete
mít dostatek vody pod kýlem i za odlivu. Jedinou výjimkou je, když
zamýšlíte nasednout na dno s lodí na to uzpůsobenou (zvedací kýl,
katamarán s malým ponorem, atd..). Proudy také omezují kotvení
v blízkosti řek a jejich delt. Každých šest hodin se vaše loď otočí
opačným směrem se změnou proudu. Zakotvení proti větru a proudu může
v nejbližších hodinách poskytnout pokojnou vodu a komfort pro posádku
v kokpitu, po několika hodinách ale může změna směru proudu způsobit
větší zvlnění a vítr foukající přímo do lodě.
„Několik z nocí, které jsem si nejvíce užil, sem strávil se svými přáteli zakotven v zátoce. Článek mluví o „perfektním kotvišti“ i když všichni víme, že něco takového prakticky neexistuje. Když ale věnujete dostatek času zvažováním bodů, které jsme tu rozepsali, je velmi pravděpodobné, že čas strávený kotvením se stane příjemným a budete na něj rádi spomínat“ slovy Vaughana Marsha, šéfinstruktora RYA pro plachetnice.
Takže si zkuste zapamatovat těchto několik bodů při zvažování vašeho příštího kotviště:
- mělo by být chráněno před větrem
- dobrá předpověď: žádné výrazné změny ve směru větru
- typ mořského dna: bahno a písek je lepší než skály nebo řasy
- místo za lodí
- jestli je v okolí dostatek místa pro pohyb lodi v kruhu
- koukněte do mapy pro doporučená kotviště
- zkontrolujte v pilotu varování nebo doporučení
- loď musí být mimo případného kanálu v jakémkoliv stadiu otáčení
- hloubka vody: je potřeba zkontrolovat jestli nenarazíte na dno při odlivu
- i když už se zakotvíte, pravidelně kontrolujte polohu své lodě v porovnání s ostatníma a jinými nebezpečími v okolí
Výběr správného kotviště si můžete zažít na vlastní kůži i pod vedením zkušeného instruktora na našich praktických kurzech.
Několik pasáží bylo převzato z knížek RYA Day Skipper Handbook – Sail od Sary Hopkins a RYA Yacht Sailing Techniques od Jeremy Evanse, které jsou skladem v našem e-shopu.
Aktuality
Kurz radiooperátora VHF nově i ONLINE
Ve spolupráci s RYA jsme pro Vás připravili mimo klasických kurzů radiooperátora VHF (Short Range Certificate) nově i online VHF kurz. Výhodou tohoto online dálkového studia je, že jej lze absolvovat z pohodlí domova.
Zimní kurzy na Tenerife 2021
Kanárské ostrovy nabízejí v zimním období ideální podmínky pro jachting a proto již nyní vypisujeme termíny pro praktické kurzy, které zde organizujeme ve spolupráci s naším partnerským RYA Training Centrem.
Dárkové vouchery
S blížícími se svátky mnohé trápí otázka, co darovat svým blízkým na Vánoce? Buďte originální a darujte jim zážitek ve formě dárkového voucheru na některý z jachtařských kurzů či na kondiční plavbu.