Počasí a Wind Acceleration Zones na Kanárských ostrovech
Škola jachtingu » Rady a zajímavosti » Počasí a Wind Acceleration Zones na Kanárských ostrovech
Po zkušenostech z letošní zimy, kdy naše tréninkové centrum na Tenerife úspěšně uspořádalo několik RYA kurzů, jsme se rozhodli popsat a vysvětlit několik zvláštností místní povětrnostní situace.
Kanárské ostrovy tvoří 7 velkých ostrovů sopečného původu – Lanzarote, Fuerteventura, Gran Canaria, Tenerife, La Gomera, La Palma a El Hiero. Nachází se na 28. rovnoběžce ve vzdálenosti od 50 od 250 Nm od Afrického pobřeží.
Počasí zde ovlivňuje několik faktorů. Z globálního hlediska zde většinu roku fouká severovýchodní pasát, na kterém už Kolumbus doplul do Ameriky. I proto vám místní řeknou, že nejlehčí cesta z Kanárů zpátky do Evropy vede přes Karibik.
Dalšími výraznými veličinami, které je potřeba z hlediska systému počasí vzít v úvahu, jsou více-méně statické tlakové útvary – Azorská tlaková výš a tlaková níž na severozápadě Afrického pobřeží. První z nich rotuje ve směru hodinových ručiček a druhá proti, zapadají do sebe tedy jako ozubená kolečka. A Kanárské ostrovy se nachází přesně v tomto spoji, oba útvary tak způsobují zase jenom vítr ze severozápadu. Jeden z nich je ale vždy dominantní a určuje celkový ráz počasí v oblasti.
Africká tlaková níž přináší teplé a suché počasí se zhoršenou viditelností, za kterou může písek vzedmutý z černého kontinentu, a který pak budete těžko vymývat ze všech kladek na vaší lodi. Místní tomuto větru říkají Calima a raději ho přečkávají v klimatizovaných pokojích. Tyto efekty slábnou směrem k západnějším ostrovům, kde už tento vítr stihl nabrat nějakou tu vlhkost z oceánu.
Naopak, Azorská tlaková výš přináší vlhký vzduch a tím pádem i hodně deště na severní strany ostrovů a jejich vrcholky, i když zbytek oblasti zůstává relativně suchý. Není ale žádnou výjimkou když oba tyto systémy pracují společně a východní ostrovy Lanzarote a Fuerteventura dostávají svou nadílku afrického písku, zatímco na La Palmě prší v důsledku vlhkosti nabrané vzduchem cestou z Azor.
Podle toho, který systém dominuje, je možné sledovat i vychýlení standartního severovýchodního směru větru, a to víc na východ v případě tlakové víše a naopak, severním směrem, když je vystřídaná svou africkým konkurentem. Jedná se jenom o pár stupňů, které ale můžou znamenat, že se vítr nezastaví na skále před přístavem, ale bude profukovat údolím, jako je to například v případě městečka San Sebastian de La Gomera. Důsledky jsou také, že místo pohodového přistání „na zrcadle“ vám přístavní manévry ve dvaceti uzlech ještě napumpují trochu adrenalinu do žil.
Ne vždy a fundamentálně ale vane severovýchodní vítr. Několikrát do roka může tlaková níž pohybující se jižně od ostrovů přinést větry z jižní strany. Tyto spolu s vlněním, které je provází, pak přinášejí bezesné noci lidem v přístavech, které jsou chráněny hlavně právě vůči převládajícímu severovýchodu a otevřené k jihu.
Ještě jeden faktor je zde důležitý, a tím je samotná výška ostrovů. Na Tenerife leží nejvyšší vrch Španělska – Pico del Teide (3718m n.m.), o něco nižší jsou pak ostrovy Gran Canaria, La Palma, La Gomera a El Hiero. Fuerteventura a Lanzarote jsou vysoké max. 762m a nevytvářejí tedy markantní větrný stín. V případě vyšších ostrovů má ale vítr v cestě dost velkou překážku, kterou překonává tak, že ji „objede nebo přeletí“. V místech, kde vítr ostrov obtéká, pak vznikají tzv. „Wind Acceleration Zones“ kde může jeho sila narůst až o 10–15 uzlů. Tento efekt je v popoledních hodinách ještě zesílen ohřevem pevniny a následným termickým prouděním. Kdybyste tedy někdy měli v plánu plavit se v takovéto oblasti proti větru, měli byste tak učinit brzy ráno, nebo až navečer.
Vítr, který vane přes ostrov, pak nepadá na závětrné straně přímo dolů, ale pokračuje dál a postupně se ve zpětném víru vrací zpátky. Tento už je ale o poznání slabší a má max. kolem 10 uzlů. Vzduch na závětrné straně ostrova pak připomíná svým pohybem buben z pračky. Tento faktor spolu s průměrnou rychlostí větru kolem 20 uzlů ale dělá z Kanárských ostrovů to nejlepší místo pro jachtaře. Pohyb mezi ostrovy pak totiž připomíná hru „hadi a žebříky“, kdy se můžete z jednoho ostrova „spustit“ a surfovat na vlnách s 25 uzly ze zadoboku až do závětří dalšího, kde se ve zpětném víru vrátíte zpátky.
Jestli chcete výše popsané zažít v praxi, užít si zdejší nádherné počasí a krajinu, vodu teploty kolem 20 stupňů a zajezdit si v tomto jachtařském ráji, i letos máme naplánovaných několik našich RYA kurzů v našem tréninkovém centru na ostrově Tenerife. Jejich termíny spolu s dalšími informacemi naleznete na stránkách www.skolajachtingu.cz.
Aktuality
Kurz radiooperátora VHF nově i ONLINE
Ve spolupráci s RYA jsme pro Vás připravili mimo klasických kurzů radiooperátora VHF (Short Range Certificate) nově i online VHF kurz. Výhodou tohoto online dálkového studia je, že jej lze absolvovat z pohodlí domova.
Zimní kurzy na Tenerife 2021
Kanárské ostrovy nabízejí v zimním období ideální podmínky pro jachting a proto již nyní vypisujeme termíny pro praktické kurzy, které zde organizujeme ve spolupráci s naším partnerským RYA Training Centrem.
Dárkové vouchery
S blížícími se svátky mnohé trápí otázka, co darovat svým blízkým na Vánoce? Buďte originální a darujte jim zážitek ve formě dárkového voucheru na některý z jachtařských kurzů či na kondiční plavbu.