Zazimování lodě
Škola jachtingu » Rady a zajímavosti » Zazimování lodě
Zazimování lodě obvykle nepatří zrovna k oblíbeným činnostem majitele lodě, pokud ale přípravu k zimnímu spánku zanedbáte, bude to pravděpodobně znamenat mnohem více práce a času na jaře, kdy už byste tak rádi co nejdřív vypluli. I v případě, že se rozhodnete nechat většinu práce až na začátek sezony nebo svěřit zazimování specializovanému servisu, potřebujete přinejměnším udělat seznam prací a naplánovat případné opravy tak, aby se vše stihlo. Tenhle jednoduchý návod by vám měl pomoci na nic důležitého nezapomenout.
Takeláž
Pokud necháváte stěžeň přes zimu postavený, je jednodušší a
bezpečnější provést celkovou kontrolu, dokud je loď na vodě.
- Důkladně prohlédněte stěžeň odshora dolů – vanty a stěhy a jejich uchycení na stěžni i na palubě, veškeré kladky, závlačky, šekly, napínáky a sálingy. Hledejte známky opotřebení, jako jsou praskliny a známky koroze.
- Na vrcholu stěžně zkontrolujte navigační světla, anténu VHF a měřák větru.
- Pokud máte loď na moři, důkladně opláchněte celou takeláž sladkou vodou.
- Veškeré výtahy, oteže a další lanoví sundejte a nahraďte jen tenkými provázky pro opětovné protažení – prodloužíte významně životnost drahých lan. Všechno properte ve sladké vodě, můžete přidat trochu mýdla nebo saponátu.
Plachty
- Rozhodně sundejte všechny plachty včetně rolovací geny, jinak riskujete, že je roztrhá zimní vítr nebo poškodí plíseň!
- Plachty je potřeba opláchnout od soli, nechat dobře vyschnout a sbalené nebo srolované uložit na suchém a větraném místě. Tyto práce můžete také svěřit výrobci plachet, ten se postará i o případné nutné opravy.
Motor
Jednou z nejcitlivějších součástí na zazimováni je právě lodní motor,
je proto dobré mu věnovat náležitou péči:
- Máte-li motor, který je vybaven turbodmychadlem, je dobré ho před samotným zazimováním prohnat, jinak rečeno nechte ho několik minut běžet na plný plyn pod zátěží. Tím dojde k vypálení nánosů z výfukového systému a hlavně k pročištění dmychadla. Tento krok byste měli dělat po jízdě, nikdy ne u studeného motoru!
- Je-li chladicí medium ve vnitřním okruhu motoru staré a potřebuje výměnu, měli byste ji udělat právě před zimou. Mrazuvzdorná směs stárnutím ztrácí své vlastnosti, mezi něž nepatři jen samotná odolnost vůči mrazu, ale především antikorozní ochrana motoru.
- Vnější chladicí okruh motoru je dobré na zimu propláchnout sladkou vodou a rovněž naplnit nemrznoucí směsí. Odpojte hadici sání mořské vody a strčte ji do nádoby s namíchanou nemrznoucí směsí (stačí obyčejny fridex). Pak nastartujte motor a počkejte, až směs začne cákat ven z výfuku.
- Vyjměte impeler a nechte jej přes zimu venku, zabráníte tak poškození lopatek, které mohou ztuhnout nebo i zamrznout v jedné pozici. Zvažte, jestli nemáte na jaře instalovat nový.
- Ucpěte výfuk a otvory sání vzduchu hadrem namočeným v oleji, aby se dovnitř zbytečně nedostávala vlhkost.
- Vyjměte klíček ze zapalování a zkuste si ho uložit na takové místo, na kterém ho na jaře budete schopni najít
Palivo
- Zkontrolujte předfiltr, pokud je v něm voda, větší množství nečistoty nebo stopy bakteriální kontaminace, bude potřeba vyčistit palivovou nádrž – znečištěné palivo je nejčastější příčinou problémů s motorem!
- Zkontrolujte, případně vyměňte palivový filtr, nezapomeňte potom z palivového systému vypustit vzduchové bubliny.
- Naplňte nádrž až po okraj, aby v ní nekondenzovala voda. Můžete přidat trochu přípravku na hubení bakterií, které se někdy v naftě vyskytují.
Pod čarou ponoru
- Když je loď venku z vody, zkuste zakývat důkladně kormidlem – pokud má vůli, pravděpodobně jsou opotřebená ložiska hřídele. Totéž udělejte s vrtulí.
- Podívejte se, jestli nepraská spoj mezi kýlem a trupem. Pokud je prasklina výrazná a vytéká z ní voda, bude třeba dotáhnout šrouby držící kýl.
- Spodek lodi důkladně umyjte tlakovou vodou („vapkou“), odstraníte tak případné nárůsty a řasy na dně. Zvažte, jestli budete potřebovat nový antifouling.
Na palubě
- Ukliďte a do sucha vytřete všechny úložné prostory.
- Zkontrolujte, zda nezatéká do navigačních světel, promažte kontakty.
- Sejměte veškeré bezpečnostní vybavení (záchranný kruh, danbóji, zácharnný ostrůvek apod.) a přívěsný motor, zkontrolujte, jestli je není potřeba servisovat nebo vyměnit, a uskladněte doma v garáži nebo uvnitř v lodi.
- Vypláchněte kotevnu, kotevní řetez a vrátek, promažte, zkontrolujte, zda na řetězu nechybí značky délky.
- Vinšny budou před další sezónou určitě potřebovat kompletně rozebrat, vyčistit a promazat. Tuto práci je obvykle lepší nechat i na jaro.
- Pěčlivě prohlédněte lanka zábradlí, pokud najdete poškození, známky koroze nebo prasklé vlákno, je nutné lanko vyměnit.
V podpalubí
Největším nepřítelem je přes zimu vlhkost a kondenzace uvnitř lodě.
Snažte se tedy minimalizovat jejich účinky.
- Vyprázdněte a vytřete úložné prostory. Veškeré zbytky potravin, přenosnou elektroniku, lůžkoviny, knihy a mapy odvezte. Matrace zvedněte na stojato, aby k nim mohl vzduch.
- Vymyjte vnitřek lodi sladkou vodou, sůl je hygroskopická a váže vlhkost. Dobře vysušte dnové prostory. Pokud jste připojeni na elektriku, můžete nechat v lodi běžet odvlhčovač, jinak zvažte použití nějakého pevného pohlcovače vlhkosti na bázi silikagelu.
Baterie
- Pokud máte „chytrou“ nabíječku, která reguluje dobíjení baterií, nechte zapojený proud, případně zapojený solární panel. Jinak je dobré baterie odpojit, zkontrolovat hladinu elektrolytu a pokud možno odvézt domů.
- Pokuste se baterie alespoň jednou za měsíc dobít.
- Terminály baterií i nejrůznější konektory elektrických přístrojů lehce namažte vazelínou.
Rozvody vody
- Vypusťte veškerou vodu z nádrží, boileru i hadic, aby nezamrzla. Důkladně vymyjte a vyprázdněte odpadní tank.
- Záchodky propláchněte větším množstvím vody, na závěr do nich kápnět trošku jedlého oleje nebo prostředku na mytí nádobí, aby se promazal mechanismus pumpy. Vyčerpejte do sucha.
- Odpojte hadice u průchodek trupem a nechte je větrat.
Před odjezdem
- Pokud máte loď vytaženou z vody, zkontrolujte, že dobře sedí na podpěrách. Podívejte se i na lodě okolo. Není od věci přivázat loď lanem k pevnému bodu ve směru proti převládajícímu větru.
- Loď, která zůstává na vodě, vytáhněte dál od mola a vyvažte dostatečným množstvím lan. Na ta více namáhaná je dobré použit tlumiče prudkých tahů. Pokud je to možné, vyvažte se na dva muringy. Použijte všechny fendry, které máte.
Aktuality
Kurz radiooperátora VHF nově i ONLINE
Ve spolupráci s RYA jsme pro Vás připravili mimo klasických kurzů radiooperátora VHF (Short Range Certificate) nově i online VHF kurz. Výhodou tohoto online dálkového studia je, že jej lze absolvovat z pohodlí domova.
Zimní kurzy na Tenerife 2021
Kanárské ostrovy nabízejí v zimním období ideální podmínky pro jachting a proto již nyní vypisujeme termíny pro praktické kurzy, které zde organizujeme ve spolupráci s naším partnerským RYA Training Centrem.
Dárkové vouchery
S blížícími se svátky mnohé trápí otázka, co darovat svým blízkým na Vánoce? Buďte originální a darujte jim zážitek ve formě dárkového voucheru na některý z jachtařských kurzů či na kondiční plavbu.